Antyoksydanty i inne związki wpływające na odporność

Antyoksydanty i inne związki wpływające na odporność

W dzisiejszym świecie jesteśmy z każdej strony atakowani przez liczne bakterie, wirusy i inne patogeny. Producenci leków bombardują nas reklamami zachęcającymi do kupna kolejnej tabletki, syropu czy kropli na katar. Ale czy można wpływać pozytywnie na swoją odporność za pomocą naturalnych środków?

Leki redukują wprawdzie objawy przeziębienia, ale kondycja organizmu nie wraca po nich do idealnej normy. Biochemia organizmu jest po ich zażyciu zaburzona, więc ciało jest nadal osłabione i istnieje duża szansa na ponowne zachorowanie. Jak wzmocnić organizm przed ewentualnymi atakami choroby?

Czym są antyoksydanty?

Termin „antyoksydanty” obejmuje takie związki chemiczne, które usuwają z organizmu nadmiar wolnych rodników. Krótko mówiąc, celem antyoksydantów jest obrona organizmu przez bakteriami i wirusami. Spożywanie pokarmów z dużą ilością antyoksydantów zwiększa odporność organizmu oraz redukuje ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Źródła i działanie antyoksydantów

Naturalne przeciwutleniacze to witamina C, E i beta-karoten, które można znaleźć w wielu produktach żywnościowych. Najlepszym ich źródłem są owoce i warzywa: pomarańcze, czerwona papryka, dynia, marchew. Antyoksydanty znajdują się także w algach, niektórych roślinach, grzybach i bakteriach.

Przyjmowanie nawet ich małej ilości może zapobiec wielu groźnym chorobom, spowodowanym przez stany zapalne. Antyoksydanty przeciwdziałają powstawaniu wolnych rodników, zapobiegają też rozwojowi miażdżycy. Zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych i opóźniają procesy starzenia się organizmu. Badania wykazują, że dieta bogata w antyoksydanty zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia.

Spożywanie pokarmów z dużą ilością antyoksydantów zwiększa odporność organizmu

 

Koenzym Q10 – król wśród przeciwutleniaczy

Suplementacja Koenzymem Q10 jest polecana wszystkim osobom powyżej 30. roku życia, narażonym na zwiększony wysiłek fizyczny i umysłowy, prowadzącym stresujący styl życia, dbającym o urodę, stosującym niewłaściwie zbilansowaną dietę, a także w przypadku, gdy możliwości trawienne lub absorpcyjne przewodu pokarmowego są znacznie utrudnione.

Do głównych działań zalicza się: profilaktycznie przeciw chorobom nowotworowym, stymulację metabolizmu, wspomaga regenerację organizmu, obniżenie poziomu cukru, pomoc w leczeniu problemów sercowo-krążeniowych, zwalczanie wolnych rodników, spowolnienie procesów starzenia się, wspomaganie procesów odchudzania, stabilizacja błon komórkowych oraz zwiększanie odporności.

Koenzym Q10 – król wśród przeciwutleniaczy

Selen

Kolejnym z antyoksydantów jest selen, który wzmacnia naszą odporność. Najbogatszym źródłem selenu są orzechy brazylijskie, czosnek, cebula i tuńczyk, z kolei źle na jego zasobność w organizmie wpływa spożywanie zbyt dużej ilości węglowodanów. W przypadku tego składnika ważna jest dawka. Niedobór selenu sprzyja rozwojowi miażdżycy. Warto zatem zadbać o przyjmowanie jego odpowiedniej dawki.

Odporność organizmu budują nasze codzienne decyzje żywieniowe, a także świadoma i mądra suplementacja. Dobrze jest wybierać takie produkty, które wzmocnią nasze naturalne bariery przeciwwirusowe.