Cel – zadania – sukces!

Cel-Zadania-Sukces

Jaka jest miara sukcesu i co o nim decyduje? Co to znaczy dobry cel? Kiedy motywacja łączy się z planowaniem zadań? Jakie choroby najczęściej towarzyszą otyłości?

W procesie Mądrego Odchudzania polecam poświęcać wiele uwagi kwestii motywacji pacjentów. Wiele rzeczy nas hamuje: strach przed porażką, wcześniejsze nieudane próby odchudzania czy obawa przed reakcją otoczenia. Tymczasem musimy pokonać nasze ograniczenia. Jeśli zdamy sobie sprawę z popełnionych wcześniej błędów, to będzie nasz atut.

Wyznaczanie celu

Po zlokalizowaniu problemów należy postawić sobie cel: realny, ambitny, prosty, wyraźnie określony (także w czasie) – niedwuznaczny. Przykład: za 4 miesiące będę ważyć 20 kg mniej. Po zdefiniowaniu celu praca polega na wykonywaniu jasno określonych zadań i osiąganiu mniejszych celów w krótszym czasie, np. w ciągu doby czy tygodnia. Ustalmy sobie „plan na 100” i zaznaczajmy swoje sukcesy – to bardzo motywuje do dalszej pracy. Polecam prowadzenie tygodniowego kalendarza.

Cel-Zadania-Sukces

Kluczem do przejścia tej drogi: od znalezienia przyczyn wcześniejszych niepowodzeń, przez wyznaczenie celu, a następnie konkretnych zadań, które pomogą go osiągnąć, aż po zrealizowanie tych planów jest… uwierzyć w siebie. W trakcie procesu odchudzania zmienia się całe życie pacjenta – zmienia on nawyki żywieniowe, zaczyna pić więcej wody, regularnie podejmuje aktywność fizyczną. Wszystkie te „nowości” w połączeniu z dobrym nastawieniem, „skazują na sukces”. O ile wcześniej być może słodycze były „sposobem na stres”, teraz świetnym zamiennikiem staje się trening na siłowni! W dobrze zaplanowanym procesie odchudzania niczego nie będzie brakować (ani słodyczy, ani energii, ani czasu).