Cukrzyca typu 2 – jak się przed nią uchronić?

badania

Przez coraz większe spożycie cukru w społeczeństwie cukrzyca już dawno stała się chorobą cywilizacyjną. Można jednak znacznie zmniejszy ryzyko zapadnięcia na nią dzięki prowadzeniu zdrowego trybu życia. Co jest ważne, jeśli nie chcemy ryzykować zachorowania na cukrzycę?

Cukrzyca typu II to najczęstsza posta tej choroby, dotyczy nawet 80-90% wszystkich zachorowań. Polega na złym działaniu insuliny, przez co poziom glukozy we krwi jest nieprawidłowy. Zapada się na nią najczęściej w wieku dorosłym, a jej ryzyko znacznie wzrasta, jeśli prowadzi się nieodpowiedni tryb życia. Utrzymująca się otyłość, zła dieta, nadużywanie leków i alkoholu sprzyjają rozwojowi cukrzycy typu II. Wprowadzając na stałe kilka zmian w swoim życiu, można znacznie zmniejszy ryzyko zachorowania.

waga

Dbajmy o odpowiednią wagę

Przez epidemię otyłości wiek zachorowalności na cukrzycę typu II znacznie się obniżył i nie jest już ona nazywana cukrzycą starczą. Choć dziedziczy się skłonność do zachorowania, to i tak głównym tego powodem jest nadmiar kilogramów. Obciążony dodatkowym balastem organizm zaczyna błędnie reagować na insulinę: tkanki stają się na nią oporne i nie pobierają wystarczająco dużo glukozy z krwi. Zbyt duże dawki niewykorzystanej insuliny bezpośrednio przyczyniają się do powstania cukrzycy. Znając te mechanizmy, łatwo zrozumie, dlaczego dbanie o dobrą sylwetkę jest tak ważne.

Dieta ma znaczenie

W przeciwdziałaniu cukrzycy, jak i już podczas chorowania, dieta ma ogromne znaczenie. Bardzo ważne jest, żeby posiłki były jedzone regularnie tak, aby uniknąć skoków glukozy we krwi. Warto także zrezygnować ze słodyczy i słodkich napojów. Cukier z takich produktów przyswaja się bardzo szybko i nie daje nam nic, poza chwilowym zaspokojeniem głodu. Warto zwróci uwagę na indeks glikemiczny wybieranych produktów: im niższy, tym pokarm jest zdrowszy. Osobom chcącym uchroni się przed cukrzycą poleca się szczególnie liście szpinaku, bo zawierają dużo witaminy C, B6 i K, które wspomagają procesy metaboliczne. Płatki owsiane to również bezpieczny produkt, ponieważ zawierają dużo błonnika, co usprawnia trawienie i przyczynia się do zachowania szczupłej sylwetki. Innymi produktami o niskim indeksie glikemicznym są np.: chleb orkiszowy, żurawina, por, cykoria, siemię lniane i dziki ryż.

fit sałatka ze szpinakiem, burakami i orzechami

Ruch to podstawa

Nawet niezbyt intensywny, ale za to regularny ruch może zbawiennie wpłynąć na obniżenie ryzyka zachorowania na cukrzycę. Aktywność fizyczna nie tylko pomoże nam utrzyma dobrą sylwetkę i kondycję, ale także zmniejszy insulinooporność tkanek naszego organizmu. Każdy intensywniejszy ruch wpływa bowiem na większe zużycie glukozy we krwi. Ważne jednak, by ćwiczenia były przyjemne, a nie – wykonywane do utraty tchu. Zbyt intensywny wysiłek jest szokiem dla organizmu i może przynieść nam więcej szkody niż pożytku.

Cukrzyca jest dużym zagrożeniem dla organizmu, dlatego warto już dziś zastanowi się, co zrobi, aby zmniejszy ryzyko zachorowania na nią. Aktywny tryb życia i mądrze skomponowana dieta, uwzględniająca dobrze wpływające na poziom cukru we krwi produkty, to nasi sprzymierzeńcy w codziennej walce o zdrowie.