Dlaczego kolejność ćwiczeń jest tak ważna?

Dlaczego kolejność ćwiczeń jest tak ważna? Poznaj zasady Konrada Gacy

W procesie mądrego odchudzania niezwykle istotną rolę pełnią treningi. Pacjenci GACA SYSTEM realizują je według indywidualnie dopasowanych zaleceń, uwzględniających nie tylko rodzaj, ale również kolejność wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Przestrzeganie ich jest bardzo istotne z wielu powodów.

Pacjenci ćwiczą według specjalnego profilu treningowego, stworzonego przez Konrada Gacę. Wynikające
z niego zalecenia są dopasowywane indywidualnie do każdej osoby i przekazywane jej podczas konsultacji
z terapeutą GACA SYSTEM. Przestrzeganie tych zaleceń należy do sformułowanych przez Konrada Gacę 10 tajników sukcesu, do których powinien stosować się każdy pacjent.

W realizacji zaleceń treningowych, pacjentom pomagają trenerzy GACA SYSTEM. Ich zadaniem jest m.in. dbanie o poprawność wykonywania ćwiczeń oraz o to, by przebieg treningu był zgodny z kolejnością zaleconą podczas konsultacji.

Najpierw trening anaerobowy, następnie cardio

Pierwszym punktem każdego treningu jest rozgrzewka, która pozwala przygotować organizm do dalszego wysiłku. Nie należy o niej nigdy zapominać.

Dalsza kolejność ćwiczeń zależy od tego, czy dla danej osoby zalecone zostało wykonywanie tylko ćwiczeń cardio (aerobowych) czy już także ćwiczeń anaerobowych (kształtujących mięśnie), które włączane są do procesu stopniowo. Jeśli pacjent ma wykonywać oba rodzaje ćwiczeń, to w pierwszej kolejności należy zrealizować trening anaerobowy.

Dlaczego? Wynika z faktu, że podczas ćwiczeń kształtujących mięśnie, organizm korzysta ze zgromadzonych w nich zapasów glikogenu. Substancja ta jest wówczas głównym źródłem energii. Jeśli jej zapasy zostaną wykorzystane w trakcie treningu anaerobowego, to przechodząc do ćwiczeń cardio, organizm może zacząć od razu czerpać energię z tkanki tłuszczowej. Dzięki temu oba treningi są efektywne i przyczyniają się do osiągnięcia zamierzonych celów, czyli do redukcji tkanki tłuszczowej, pobudzenia włókien mięśniowych i przyspieszenia metabolizmu.

Kolejność ćwiczeń na poszczególne partie mięśni

Istotne jest również zachowanie odpowiedniej kolejności ćwiczeń występujących w samym treningu anaerobowym. Po pierwsze, nie należy wykonywać naprzemiennie ćwiczeń na górne i na dolne partie mięśniowe. Zaczynamy zawsze od ćwiczeń angażujących górne części ciała, a kończymy na dolnych.

Ponadto pierwszeństwo mają ćwiczenia na duże partie mięśniowe. Dopiero po nich należy stopniowo przechodzić do mniejszych. Wynika to z faktu, że ćwiczenia na duże partie mięśni angażują do pracy także mięśnie mniejsze. Gdybyśmy te drugie (np. triceps) zmęczyli najpierw, to później z ich powodu, nie bylibyśmy w stanie dostatecznie popracować nad większymi partiami (np. nad klatką piersiową). Taki trening byłby nieefektywny. Mógłby także łatwo doprowadzić do przeciążenia i kontuzji mniejszych mięśni.