Jak przygotować się do działania? 5 porad z książki „Obudź w sobie wojownika”

Jak przygotować się do dziania

Droga po marzenia nigdy nie jest łatwa, ale dobre przygotowanie może znacznie wspomóc osiąganie celów. Zanim przejdziemy do realizacji tego, co sobie postanowiliśmy, warto przyjrzeć się sobie: zarówno swojemu ciału, jak i emocjom, które je wypełniają. Pomoże nam w tym 5 porad, jakie opisał Konrad Gaca w książce „Obudź w sobie wojownika. Siła motywacji”.

„Co naprawdę wiem o sobie?” – od tego pytania powinna rozpocząć się nasza podróż po marzenia. Poznanie siebie, czyli osoby, której życie chcemy zmieniać, to bezcenna wiedza, dzięki której droga na szczyt będzie prostsza i mniej wyboista. Ważne jest zarówno ciało, jak i stan naszego ducha. Od czego zacząć, aby dobrze przygotować się do działania?

1. Poznaj swój organizm

To, jak się czujemy, ma bezpośredni związek ze stanem naszego zdrowia. Na to z kolei ogromny wpływ ma codzienna dieta. Niewiele osób wie, że od tego, co jemy, zależy to, jakie hormony są produkowane w naszym ciele. Powinniśmy zacząć od podstawowych badań, które pomogą nam wspólnie z lekarzem określić stan naszego zdrowia. Ważne, by pamiętać, że bez dobrej kondycji fizycznej trudno walczyć o zdobywanie życiowych szczytów. Wykonujmy regularnie morfologię krwi, badanie cukru, profil lipidowy, próby wątrobowe, analizę moczu i kwas moczowy. Te wyniki i opinia lekarza lub dietetyka pomogą nam ustalić, jaka dieta doda nam energii i poprawi nastój. Dobrze będzie także wykonać pomiar składu ciała, który powie nam, jaki jest stosunek tłuszczu do mięśni w naszym organizmie. Jeśli okaże się, że musimy walczyć ze zbędnymi kilogramami, to odchudzanie będzie znacznie prostsze przy znajomości tych parametrów.

badanie gs index-inbody

2. Poczucie własnej wartości

Stawianie potrzeb innych ponad swoje, brak odwagi czy ciągłe, wewnętrzne krytykowanie swoich działań to objawy obniżonego poczucia własnej wartości. Bez wiary w siebie trudno będzie nam walczyć o lepsze życie, dlatego tak ważna jest praca nad poczuciem własnej wartości. W czasie rozwoju mogą nas spotkać różne przeciwności losu, być może nie będziemy mieli wsparcia w bliskich nam osobach. Wtedy to my sami musimy być dla siebie najlepszym wsparciem. Rozwijać to można np. za pomocą prostego ćwiczenia, które proponuje Konrad Gaca:

Ćwicz poczucie własnej wartości:
Co trzy dni stań przed lustrem i powiedz sobie coś miłego. Potem powtarzaj to co dwa dni, a w końcu codziennie. Z czasem można włączyć w to drugą osobę i powtarzać do momentu, aż uwierzymy w wypowiadane komplementy.

3. Emocje

Droga do celu będzie obfitować w różne emocje, również te negatywne. Zniechęcenie, frustracja, smutek – to uczucia, z którymi na pewno się zatkniemy. Kryzys jest nieunikniony, dlatego dobrze jest wiedzieć, jak się mu nie poddać. Najważniejsze to zaakceptować wszystkie stany emocjonalne, jakie nam się przytrafią i nie bać się gorszych dni. Starajmy się zapanować nad smutkiem i zniechęceniem i pamiętajmy, że zły humor minie i potem znów z radością będziemy mogli realizować nawet najśmielsze plany.

4. Relacje

Najważniejszy przekaz brzmi: Przekazujmy innym to, co sami chcielibyśmy otrzymywać. Wsparcie drugiej osoby nieraz może uratować nas przed poddaniem się i załamaniem. Warto zastanowić się, kto w naszym otoczeniu mógłby towarzyszyć nam w nieraz trudnej drodze do celu. Może jest osoba, która ma podobne marzenia? Obopólne wsparcie może znacznie zwiększyć Waszą motywację i wolę walki, bez względu na to, co sobie wspólnie postanowicie. Inni ludzie są w naszym życiu bardzo ważni, dlatego dobrze jest znaleźć sobie sprzymierzeńca, który wesprze nas w walce o wyznaczony cel.

5. Projekt Moje Nowe Ja

Ćwiczenie skomponowane przez Konrada Gacę, opisane w książce „Obudź w sobie wojownika”, ostatecznie pomoże nam przygotować się do drogi po wymarzony cel:

Weź kartkę i podziel ją na trzy kolumny. Każdą z nich zatytułuj: „lubię w sobie”, „nie lubię w sobie” i „co wymaga poprawy”. Wypisz dziesięć swoich dobrych cech charakteru lub wyglądu, które uważasz za cenne. Dwie kolejne kolumny wypełnij pięcioma przykładami. Mając wypisane te dane, łatwiej będzie Ci pracować nad sobą i zwalczać swoje niedoskonałości.

Program pięciu kroków przygotowujących do działania powstał z myślą o każdej osobie, która marzy o zmianie w życiu. Nie jest ważne, czy naszym celem jest pozbycie się zbędnych kilogramów, rzucenie palenia czy innego nałogu. Odpowiednie przygotowanie to już połowa sukcesu. Nie wahajmy się więc ani chwili i z energią i optymizmem dążmy na szczyty naszych marzeń.