Męskie śniadanie. Jak zapewnić sobie energię na cały dzień?

Męskie śniadanie. Jak zapewnić sobie energię na cały dzień?

To najczęściej bagatelizowany posiłek w ciągu dnia. I choć doskonale znamy slogany mówiące o tym, że śniadanie to podstawa, często dla dodatkowych kilku minut snu, po prostu z niego rezygnujemy.

Tymczasem regularne spożywanie śniadania wyposaża nas w niezbędną energię na początek dnia, poprawia kondycję psychiczną i fizyczną, jest jednym z elementów zapobiegających chorobom układu krwionośnego, problemom metabolicznym, zaburzeniom gospodarki hormonalnej i otyłości. Zdrowe śniadanie dla mężczyzny powinno stanowić potężną dawkę energii niezbędną do efektywnej pracy i regularnych treningów.

Pożywne śniadanie dla zapracowanych mężczyzn

Wymówek może być wiele: brak czasu, poranny pośpiech, brak apetytu po przebudzeniu. Jednak najczęstszym powodem rezygnowania ze śniadania jest po prostu brak pomysłu na poranne skomponowanie posiłku, który będzie smaczny i dostarczy nam energię. Tymczasem regularne spożywanie śniadania znacząco wpływa na regulację apetytu.

Pominięcie go powoduje, że w kolejnych godzinach dnia dochodzi do obniżenia poziomu glikemii we krwi, co stymuluje ośrodek głodu w centralnym układzie nerwowym. Po kilku godzinach poczujemy więc silne uczucie głodu – bardzo często w takich sytuacjach sięgamy po słodkie i słone przekąski, które po pierwsze nie dostarczą nam niezbędnych wartości pokarmowych, a po drugie spożywane regularnie, zwiększą szansę wystąpienia nadwagi i otyłości.

Przygotowanie pełnowartościowego śniadania dla mężczyzny natomiast może trwać zaledwie kilka minut. Tyle wystarczy, by przygotować poranną owsiankę z orzechami i owocami lub sycącą jajecznicę z pomidorami podaną z razowym chlebem. Kilka minut przygotowań a korzyści są bezcenne: zyskujemy niezbędną energię, poprawia nam się koncentracja i metabolizm, jesteśmy bardziej odporni na stres i przez cały dzień czujemy się lepiej.

Męskie śniadanie. Jak zapewnić sobie energię na cały dzień?

Bez śniadania nie trenujemy

Trening na czczo nie jest wskazany. Dlaczego? Podczas początkowego treningu aerobowego, przez ok. 20 pierwszych minut wypalamy nadmiar węglowodanów ze struktury mięśni. Dopiero później wydalamy wodę i na końcu – tkankę tłuszczową. Rozpoczęcie treningu bez śniadania zjedzonego pół godziny wcześniej może doprowadzić do katabolizmu mięśni, a w wyniku tego – do spowolnienia metabolizmu.

Męskie nie znaczy tłuste, czyli pożywne śniadanie

Śniadanie powinno pokrywać ok. 25-35% zapotrzebowania energetycznego. Trzeba jednak pamiętać, by rano zrezygnować z tłustych i ciężkostrawnych dań. Tłusty posiłek po przebudzeniu, jak np. popularne śniadanie angielskie, jedynie obciąży nasz organizm, rozleniwi i zaburzy procesy trawienne.

Doskonałym pomysłem na śniadanie dla faceta są natomiast jajka – to najlepsze, co możemy o tej porze dostarczyć naszemu organizmowi. Gotowane, faszerowane, smażone bez tłuszczu – możliwości jest wiele. Jaja zawierają ważne dla zdrowia proteiny i aminokwasy, które świetnie wpływają na funkcjonowanie naszego ciała i umysłu. Oprócz wielu właściwości, jak np. niska zawartość kaloryczna i odpowiedni poziom węglowodanów, jaja zawierają również lecytynę. Dzięki temu wpływają na naszą zdolność zapamiętywania i koncentracji, a także pomagają zredukować kortyzol, hormon odpowiedzialny za stres. Wszystkie te korzyści są nam niezbędne zarówno w kontekście efektywnej pracy, jak i życia codziennego i treningów.

Męskie śniadanie. Jak zapewnić sobie energię na cały dzień?

Kolejnym pomysłem na dobry początek dnia są płatki owsiane z mlekiem. Wystarczy zagotować płatki, zalać je ciepłym mlekiem i dodać nasze ulubione zdrowe dodatki: orzechy, suszone i świeże owoce. To wyjątkowo energetyczny posiłek, który na długo zapewni nam uczucie sytości. Płatki owsiane pomagają utrzymać wagę – dzieje się tak z powodu zawartości beta-glukanu – rozpuszczalnego w wodzie błonnika, który zmniejsza poziom hormonu głodu, cholecystokininy. Dodatkowo obniżają ciśnienie krwi, a także są źródłem magnezu, który wzmacnia nerwy i mięśnie.

Ważne, by codziennie śniadanie dla mężczyzny zawierało odrobinę błonnika pokarmowego, odrobinę białka oraz węglowodanów, najlepiej złożonych, o niskim indeksie glikemicznym. Na śniadanie doskonale sprawdzą się więc również fit naleśniki biszkoptowe z suszoną żurawiną, omlet ze szpinakiem i pieczarkami czy jaja po florencku (przepisy można znaleźć w książkach „Kuchnia Fit” i „Kuchnia Fit 2” Konrada Gacy).

Męskie śniadanie. Jak zapewnić sobie energię na cały dzień?

Pierwszy posiłek powinien nie tylko dostarczać energię i niezbędne wartości odżywcze, ale również powodować poprawę nastroju i sprawiać przyjemność. Pożywne, męskie śniadanie pomoże nam przygotować się na każdy, nawet najbardziej intensywny dzień i trening. Dlatego warto sprawić, że śniadanie będzie stałym, bardzo ważnym punktem każdego dnia.