Piramida zdrowego człowieka według Konrada Gacy

Katarzyna Ciesielska podczas treningu

Przedstawiam Ci Piramidę Zdrowego Człowieka. Zdrowego, nie tylko jeśli chodzi o ciało, lecz także duszę.

Zaczynając od samego dołu – podstawą zdrowego życia jest poznanie swojego organizmu. Nie wprowadzisz efektywnych zmian w swoim życiu, jeśli nie „odrobisz lekcji” i nie sprawdzisz, jaki jest stan Twojego zdrowia. Bo najpierw musisz określić, co już masz, żeby wiedzieć, czego chcesz i jak możesz to osiągnąć.

Kiedy już będziesz wiedział wszystko o swoim zdrowiu – postaw na prawidłowe, mądre odżywianie. Dokonaj zmian w swoim sposobie żywienia. Wtedy organizm na pewno Ci się odwdzięczy. Nie raz!

Jedną z podstaw zdrowego życia jest aktywność fizyczna. Nie wmawiaj sobie, że nie masz na nią czasu. Spróbuj chociaż raz w tygodniu – przejdź się na spacer i odkryj, jak zbawienny wpływ będzie to miało na Twoje samopoczucie.

Co jeszcze jest ważne? Zapanuj nad stresem, które pewnie towarzyszy Ci codziennie. Do tego wyeliminuj nałogi, postaraj się żyć nie tylko dla siebie i zacznij myśleć pozytywnie. Wtedy poznasz drogę do zdrowego człowieka ze zdrowym życiem. Brzmi łatwo? Nie? Bo wcale takie nie jest. Ale gdyby walka o samego siebie, o zdrowego siebie, była tak prosta, to każdy by to zrobił. Dlatego musisz obudzić w sobie wojownika, który powie: będę zdrowym człowiekiem. Poniżej przedstawiam Ci szczegółowy opis każdego poziomu Piramidy i nieustannie trzymam kciuki, abyś zaczął wprowadzać do codziennego życia wszystkie jej elementy. Nie pożałujesz!

jak się prawidłowo nawadniać

Piramida Zdrowego Człowieka

Piramida Zdrowego Człowieka to bardzo ważny element tzw. Rytmu Zdrowego Życia, tak naprawdę to komplementarny jego obraz. Piramida ukazuje w pigułce wiedzę o dążeniu do mądrego, szczęśliwego i dobrego życia. Piramida jest dążeniem do nowego życia, doganianiem marzeń, daje nam możliwość rozpoczynania aktywności, które wcześniej wydawały się być poza zasięgiem, a teraz otwierają drzwi do nowych doświadczeń i pięknych przeżyć. Przejdźmy więc razem przez wszystkie jej poziomy i wyzwania, które ze sobą niesie.

1. Poznaj swój organizm

Dokładne zrozumienie siebie i swojego ciała to podstawa Piramidy Zdrowego Życia. Organizm każdego człowieka funkcjonuje inaczej. Ma inne predyspozycje. Właśnie dlatego powinien być traktowany indywidualnie. Aby wybrać odpowiednią dla siebie dietę, aktywność oraz styl życia musimy poznać swoje ciało, zrobić badania. Przede wszystkim poznać słabe strony swojego organizmu. Duże znaczenie mają tutaj geny, jednak równie wiele zależy od nas samych. Odpowiednio zbilansowanym odżywianiem i zestawem ćwiczeń fizycznych jesteśmy w stanie diametralnie zmienić swoje życie. To, od czego powinniśmy zacząć, to badania profilaktyczne, takie jak badanie krwi i morfologia. Analiza badań pozwoli bowiem określić stan naszego zdrowia, predyspozycje i ułatwi dobór odpowiedniej diety. Dzięki temu poznamy również stan naszej kondycji, ewentualne osłabienie organizmu, alergie i choroby. Wszystkie te informacje zebrane razem muszą dać zielone światło do działania. Kiedy już jasno sprecyzujemy, co chcemy osiągnąć, jakie są nasze marzenia i cele, będziemy mogli stworzyć skuteczny plan działania.

Dorota Kanadys

2. Prawidłowo się odżywiaj

Odchudzanie musi być procesem systemowym i kompleksowym. W jego skład wchodzą cztery podstawowe elementy: silna motywacja, odpowiednia dieta, przemyślany trening oraz skuteczna regeneracja. To właśnie połączenie tych elementów zwiększa nasze szanse na odniesienie sukcesu. Zwróćmy więc uwagę na siedem żelaznych zasad zdrowego odżywiania, a skorzysta na tym nasz organizm, dodatkowo zyskamy lepsze samopoczucie i większą efektywność w działaniu. Po pierwsze ważne są regularne posiłki, ich omijanie, zastępowanie kilku jednym większym z pewnością nie przyczyni się do poprawy naszego zdrowia. Zadbajmy także o odpowiednią kompozycję białek, tłuszczów i węglowodanów. Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia niech będzie śniadanie – nie pomijajmy go. Kolacja natomiast niech będzie białkowa – sięgnijmy po chude mięso, ryby, jajka, ser biały lub specjalne proteinowe koktajle. Powinniśmy unikać soli i cukru. Dzięki temu przyspieszymy przemianę materii i odsuniemy na bok widmo wielu chorób. Pijmy dużo wody. Jej systematyczne spożywanie pozwala przyśpieszyć metabolizm i oczyścić organizm. Bardzo wartościowe są także tłuszcze nienasycone – to one wzmacniają odporność oraz wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Znajdziemy je w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym i lnianym, a także orzechach.

fit sałatka

3. Bądź aktywny

Ruch to zdrowie! Sama aktywność jednak nie wystarczy. Potrzebujemy wiedzy, jak mądrze trenować i jakich błędów się wystrzegać. Przede wszystkim nie ćwiczmy na czczo. Głównym źródłem energii pozostaje w takim przypadku tkanka mięśniowa, nie chcemy jej redukować, tylko zająć się tłuszczem. Nie należy ćwiczyć również tuż po posiłku. Wzrasta wtedy poziom insuliny, a to znacznie zmniejsza redukcję tkanki tłuszczowej podczas treningu. Sport powinniśmy uprawiać kilka razy w tygodniu, w zależności od naszych indywidualnych możliwości i predyspozycji. Przetrenowanie może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu. Na skuteczność wysiłku ma wpływ wiele czynników, takich jak kolejność ćwiczeń, odpowiednio dobrana liczba powtórzeń oraz czas przerw wypoczynkowych. Warto więc na początku naszej przygody skorzystać z usług trenera, który pomoże zapoznać się z tajnikami ćwiczeń i uchroni przed kontuzjami. Należy również pamiętać o regeneracji po treningu. Sport to świetny pomysł na spędzenie wolnego czasu z rodziną, połączenie przyjemnego z pożytecznym. Wysiłek fizyczny to endorfiny, a więc pozytywne myślenie, dobra kondycja ciała i ducha. Ruch, także w kontekście zabawy, powinien towarzyszyć dzieciom od małego. Rodzic jest wzorem, który zaszczepia nawyki i przyzwyczajenia.

ćwiczenia na piłkach gimnastycznych

4. Zapanuj nad stresem

Stres jest zjawiskiem naturalnym, to mechanizm który przygotowuje do działania, obrony a nawet walki. Dlatego gdy się stresujemy, organizm przyspiesza bicie serca, uwalniając adrenalinę, zwiększa ciśnienie krwi oraz sprawia, że rozszerzają się oskrzela i źrenice. Jednocześnie hormon stresu, kortyzol, zatrzymuje w organizmie elektrolity i wodę. Napięcie staje się zjawiskiem negatywnym, gdy trwa za długo i jest zbyt intensywne. Jak zminimalizować działanie stresu na nasze ciało i psychikę? Najlepszą drogą do realizacji tego zamierzenia jest wysiłek fizyczny. Trening przyspiesza krążenie krwi i pomaga w usuwaniu adrenaliny oraz kortyzolu. Wysiłek powoduje również wydzielanie się endorfin, zwanych hormonami szczęścia, wpływa korzystnie na procesy myślenia w okresie zwiększonego narażenia na stres. Równie ważna jest dieta. Powinniśmy wzbogacić nasze codzienne posiłki o witaminy z grupy B oraz witaminę C, która wspomaga układ odpornościowy. 15 minut stresu to utrata połowy dziennej dawki magnezu. Dlatego tak ważne jest jego regularne uzupełnianie. Magnez znajdziemy w produktach takich jak: kakao, gorzka czekolada, orzechy czy płatki owsiane. Zawsze pamiętajmy o białku, owocach i warzywach jako nieodłącznym uzupełnieniu właściwej diety. Zbawienne działanie na zszargane nerwy wykazują także zioła (np. melisa).

trening

5. Wyeliminuj nałogi

Nałóg to przymus wykonania jakiejś czynności. Wiele produktów, które na co dzień nam towarzyszą, wpływają negatywnie na nasze samopoczucie, zdrowie i układ nerwowy. Czego należy więc unikać? Z pewnością alkoholu, papierosów i napojów słodzonych. Wymienione produkty to „bogactwo” pustych kalorii. Do najbardziej szkodliwych produktów, które zarazem silnie uzależniają, należą m. in. słone lub słodkie przekąski. Źródłem negatywnych skutków niezdrowej diety są również napoje energetyczne. Zawierają bowiem duże ilości kofeiny, pogarszając koncentrację i wzmagając poczucie niepokoju. Nałogi są szkodliwe, również dlatego, że ograniczają naszą świadomość i wolny wybór. Skracają życie i uszkadzają narządy wewnętrzne. By walczyć z uzależnieniami, potrzeba właściwej motywacji oraz silnej woli. Żeby je pokonać, potrzebujemy wsparcia specjalisty, bliskich i jasnego celu. Człowiekowi zniewolonemu przez nałóg trudno pokonywać własne ograniczenia, dążyć do celu i rozwijać się.

cukier

6. Żyj nie tylko dla siebie

Rodzina, przyjaciele, ludzie, którzy są Ci życzliwi – Twoje otoczenie na Ciebie wpływa. Ogromna potrzeba przynależności zapewnia nam poczucie bezpieczeństwa i psychiczny komfort. Dlatego warto pielęgnować i dbać o relacje z najbliższymi. Wspólnie spędzony czas, także aktywnie, pogłębi Wasze relacje. Może to być spacer, przejażdżka rowerem czy gra w piłkę. To nie ma znaczenia, ruch doskonale integruje. Dobrym pomysłem jest też wspólne gotowanie. Momenty spędzone w swoim gronie sprawią wam dużo radości i zacieśnią więzi między Wami. Wkroczenie na ścieżkę zdrowego stylu życia to również dbanie o najbliższych. Poprawiając własne samopoczucie, otwierasz przed sobą lepszą przyszłość, pozytywnie wpływasz na otoczenie i dajesz radość innym. Dobra energia, którą wokół siebie wytwarzasz, na pewno do Ciebie wróci. Sprawi, że Twoje życie będzie pełniejsze, a zarazem otworzy Cię na szanse, których dotąd nie dostrzegałeś. Spełniaj swoje marzenia. Te bliższe i dalsze. Osoby pełne pasji nigdy się nie starzeją. Niezależnie od wieku mają ten charakterystyczny błysk w oku, który przyciąga. Bądź jedną z nich!

Pikini

7. Myśl pozytywnie

Życie jest piękne. Sam decydujesz o tym, jak obecnie wygląda Twoje. Odnajduj radość w drobnostkach, sam stwarzaj swoje szczęście! Sukces jest na wyciągnięcie dłoni. Zaprogramuj się na niego! Wszystko to możesz osiągnąć, poznając swoje potrzeby, jasno określając cel, do którego zmierzasz. Pierwszym etapem w budowaniu odpowiedniej motywacji w procesie redukcji wagi jest odnalezienie wewnętrznej potrzeby zmiany, związanej bezpośrednio z danym pacjentem i jego potrzebami. Taką zachętą może być chęć poprawy komfortu życia utrudnionego przez nadwagę lub otyłość, zmniejszenie dolegliwości układu ruchowego, w tym bólu stawów, poprawa wydolności układu krążenia. Na samym końcu efekt wizualny, czyli szczupła, atrakcyjna sylwetka. Kolejne stopnie pokonuj cierpliwie, małymi krokami. Obserwuj efekty swojej ciężkiej pracy. Przede wszystkim nie obawiaj się porażek, są tylko przystankami na drodze do Twojego sukcesu. Pozytywne myślenie jest kluczem, który otwiera nowe możliwości. Pamiętaj o tym za każdym razem, gdy wydaje Ci się, że nie dasz rady. To tylko złudzenie. Pozytywna energia potrafi czynić cuda i każdego dnia przybliża cię do wygranej.

Barbara Tukendorf