Trening aerobowy i anaerobowy

Trening aerobowy. Zdjęcie ilustracyjne

Jednym z nieodzownych elementów procesu mądrego odchudzania jest prawidłowo przeprowadzony trening. Pacjenci GACA SYSTEM wykonują między innymi treningi aerobowe oraz anaerobowe. Warto wiedzieć, czym się one różnią oraz dlaczego są tak istotne dla przebiegu procesu redukcji wagi.

Trening aerobowy (cardio) to ćwiczenia, podczas których organizm wykorzystuje przemiany tlenowe do produkcji niezbędnej energii. Jest to rodzaj wysiłku wytrzymałościowego. Dla osiągnięcia optymalnego poziomu spalania tkanki tłuszczowej, istotny jest czas trwania tego rodzaju treningu. Powinno to być minimum kilkanaście minut, ponieważ w pierwszej kolejności podczas ćwiczeń aerobowych spalany jest glikogen mięśniowy, a dopiero następnie tłuszcz.

Cechą charakterystyczną treningu cardio jest praca w wyznaczonym przedziale tętna (zazwyczaj od 60 do 75% tętna maksymalnego – HRmax). Serce i płuca pracują intensywniej, co prowadzi do ich wzmocnienia,
a także do poprawy parametrów układu krążeniowo-oddechowego (w tym ciśnienia tętniczego).

Pacjenci realizujący proces mądrego odchudzania w ośrodku GACA CENTRUM, wykonują tego rodzaju treningi na rowerze poziomym (w zakresie tętna treningowego) oraz na maszynie eliptycznej i bieżni (w wyższym zakresie tętna).

Trening aerobowy. Zdjęcie ilustracyjne

 

Trening anaerobowy (ujędrniający/kształtujący) wykorzystuje z kolei beztlenowe przemiany energetyczne w warunkach niewystarczającej ilości tlenu. Są to ćwiczenia realizowane na konkretnych grupach mięśniowych, z wyższą intensywnością i w krótkim czasie. Dzięki takim treningom dochodzi do poprawy struktury włókienek mięśniowych. Ćwiczenia te przyczyniają się również do redukcji tkanki tłuszczowej. Należy przy tym pamiętać, że dla jej efektywnego spalania, po ćwiczeniach anaerobowych, wykorzystujących zapasy glikogenu mięśniowego, powinniśmy jeszcze przeprowadzić trening cardio (właśnie dlatego tak ważna jest kolejność wykonywanych ćwiczeń).

Regularne treningi kształtujące są bardzo ważne z uwagi na to, że im lepsza struktura ciała (ilość aktywnych włókienek mięśniowych), tym wyższy jest poziom metabolizmu. W rezultacie, po zrealizowaniu wszystkich etapów procesu mądrego odchudzania, silny metabolizm i dobra przemiana materii pozwalają łatwiej funkcjonować. Kształtowanie mięśni wpływa w istotny sposób także na wysmuklenie sylwetki i na poprawę jędrności skóry. Pozwala zatem osiągnąć optymalne efekty wizualne procesu.

W GACA SYSTEM treningi anaerobowe to treningi mięśni brzucha oraz treningi Flexi i Fitness. W GACA CENTRUM pacjenci wykonują je na maszynach oraz z wolnym ciężarem.

Treningi aerobowe i anaerobowe mają zatem inną specyfikę, ale stosowanie obu rodzajów ćwiczeń wpływa na to, jak kształtuje się ciało podczas procesu redukcji wagi. Dla osiągnięcia odpowiednich rezultatów procesu Mądrego Odchudzania, konieczne jest zatem pełne przestrzeganie zaleceń treningowych przekazywanych przez terapeutę GACA SYSTEM. To jeden z 10 tajników sukcesu sformułowanych przez Konrada Gacę, czyli jedna spośród najważniejszych zasad prowadzących do uzyskania optymalnych efektów terapii otyłości i nadwagi.

W czasie treningów, zarówno aerobowych, jak i anaerobowych należy również stosować się do wskazówek przekazywanych przez trenerów GACA SYSTEM, którzy stale dbają o bezpieczeństwo i właściwy przebieg ćwiczeń wykonywanych przez pacjentów ośrodka.

Trening aerobowy. Zdjęcie ilustracyjne