Witamina D a odporność

Witamina D a odporność

Jesień i zima to czas, który kojarzy nam się z przeziębieniem. Infekcje jednak mogą występować o każdej porze roku. Jest to spowodowane zmianami temperatury czy wilgotności powietrza, a co za tym idzie – także obniżoną odpornością. Warto przeciwdziałać chorobie, przyjmując dodatkowe dawki witaminy D.

Niedobór witaminy D

Niedobór witaminy D jest powszechny na naszej szerokości geograficznej. Wszystko przez zbyt ograniczony dostęp do światła słonecznego, które jest niezbędne do tego, by w naszym organizmie dochodziło do produkcji witaminy D. Jej poziom w ciele jest najniższy na przełomie stycznia i lutego – wtedy gdy słońca jest wciąż mało, a zapasy zgromadzone latem zaczynają się już kończyć. Niski poziom witaminy D zwiększa szanse na zachorowania. Odporność jest wtedy niższa i dlatego łatwiej o zapalenia w organizmie.

Objawy niedoboru witaminy D

Najłatwiejszym sposobem zdiagnozowania zbyt niskiego poziomu witaminy D są badania krwi. Ważne jednak, aby być czujnym i bacznie obserwować swój organizm tak, aby móc zareagować na alarmujące sygnały odpowiednio wcześnie. Liczne infekcje, następujące jedna po drugiej i osłabiony organizm to jedne z najczęstszych objawów niedoboru witaminy D. Osoby cierpiące z tego powodu są zwykle senne, osłabione i permanentnie zmęczone. Warto także obserwować swoją skórę i spojówki, które mogą być zaczerwienione.

Odpowiedni poziom witaminy D

W przeszłości witamina D była kojarzona wyłącznie z leczeniem krzywicy u dzieci. Dziś jej funkcja odpornościowa polega ma działaniu przeciwbakteryjnym. Witamina D jest jednym z najważniejszych czynników w utrzymaniu odpornościowej homeostazy. Odpowiada za produkcję białek, które zwalczają bakterie, wirusy i patogeny. Umożliwia skuteczne zmniejszenie ryzyka przeziębienia i grypy przez cały rok. Udowodniono, że witamina D ma większy wpływ w walce z wirusami niż witamina C. W połączeniu z wapniem, obniża także produkcję hormonu stresu – kortyzolu. W rezultacie nasz organizm potrafi także szybciej redukować zbędne kilogramy.

Nie bez przyczyny witamina D nazywana jest ,,słoneczną witaminą”, bowiem człowiek jest w stanie sam ją wytworzyć, ale tylko pod wpływem promieni słonecznych. Warto jednak szukać jej także w pożywieniu: w rybach morskich, produktach mlecznych, olejach roślinnych, a także w borówkach i awokado. Odpowiednia dawka tej cennej witaminy zapewni nam dobre samopoczucie i zdrowie przez cały rok, bez względu na pogodę.

Awokado - źródło cennych składników, w tym witaminy D