Witaminowe wspomaganie organizmu zimą

Ryby to źródło wielu witamin. Jedzmy je często, nie tylko zimą

Zima to czas, kiedy organizm musi stoczyć walkę z niskimi temperaturami i brakiem słońca. Nie sprzyja to naszej aktywności fizycznej i sprawia, że stajemy się bardziej podatni na choroby. Organizm zostaje wystawiony na próbę, dlatego tak ważne jest systematycznie wzmacnianie odporności witaminami.

Najchłodniejsza pora roku nie musi być okresem licznych infekcji. Jeżeli chcemy pomóc organizmowi przetrwać ten czas, powinniśmy zapewnić mu odpowiednie dawki witamin. To właśnie w zimie brakuje nam ich najbardziej. Najlepszym sposobem na zdrowie jest dostarczenie organizmowi bomby witaminowej – witamin A, C i D.

Witamina A

Witamina A jest skutecznym obrońcą dróg oddechowych, bo chroni je przed wniknięciem zarazków. Jej szczególną właściwością jest zdolność do uszczelniania błony śluzowej. Ponadto wpływa korzystnie na układ odpornościowy, zwiększając jego wytrzymałość. Witaminę A znajdziemy w nabiale: mleku, jogurtach i serach oraz w wątróbce, tłustych rybach i tranie.

Witamina C

Niedobór tej witaminy widocznie odbija się na naszym zdrowiu. Objawy braków to przede wszystkim osłabienie, brak energii i częste infekcje. Witamina C odpowiedzialna jest za sprawność komórek odpornościowych oraz białych ciałek krwi, które bronią organizm przed drobnoustrojami. Do jej głównych zadań należy uszczelnianie naczyń krwionośnych i łagodzenie infekcji. Do codziennej diety trzeba więc włączyć produkty bogate w witaminę C, takie jak: owoce cytrusowe, jabłka, pomidory, kapustę i paprykę.

Najlepszym sposobem na zdrowie jest dostarczenie organizmowi bomby witaminowej

Witamina D

Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz ukształtowanie i gęstość kości. Dzieje się to przez regulację poziomu wapnia, który jest ich budulcem. Źródłem witaminy D są głównie ryby i jajka. Wytwarzana jest też w ludzkiej skórze pod wpływem słońca, dlatego w zimie, kiedy jest go najmniej, dobrze jest sięgnąć po suplement diety zawierający tę substancję.

Źródła witamin

Zimą zapotrzebowanie na niektóre witaminy wzrasta, dlatego zimowa dieta powinna zawierać świeże warzywa i owoce. O tej porze roku te produkty są trudno dostępne, a ich jakość pozostawia wiele do życzenia. W tym czasie trudno pozwolić sobie na witaminową różnorodność, w związku z czym organizm nie zawsze otrzymuje wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy.

Alternatywą dla świeżych owoców i warzyw jest przyjmowanie preparatów witaminowych. Zawierają one zbilansowaną porcję niezbędnych składników. Przykładem takiego suplementu może być Vitamin King, który zawiera w każdej pastylce mieszankę niezbędnych witamin: A, C i D oraz dodatkowo kwas foliowy. Regularne przyjmowanie tego preparatu sprawi, że zachowanie zdrowia nie będzie stanowiło dla nas problemu.

Vitamin King zawiera w każdej pastylce mieszankę niezbędnych witamin: A, C i D oraz dodatkowo kwas foliowy

Ile w naszej diecie powinno być witamin? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Nie ma konkretnie określonej dawki dziennego spożycia, bowiem zależy to od indywidualnego zapotrzebowania organizmu. Zarówno ich niedobór, jak i zbyt duża dawka źle wpływają na funkcjonowanie naszego ciała i umysłu. Należy jednak pamiętać, że dobrze dobrana dieta i witaminy stanowią sukces w procesie odchudzania, dlatego warto poświęcić czas temu zagadnieniu.