Wpływ niedoborów witamin na odchudzanie

Dobrze zbilansowana dieta to połowa sukcesu na drodze do zgrabnej sylwetki: liczą się nie tylko dobre proporcje między tłuszczem, białkiem a węglowodanami, ale także odpowiednie ilości witamin. Organizm bowiem nie może bez nich sprawnie funkcjonować, a więc nie może także efektywnie chudnąć.

Każda z witamin ma nieco inne działanie na nasz organizm. Osoby rozpoczynające odchudzanie, ze względu na większe obciążenie fizyczne i skupienie się na tym procesie, potrzebują znacznie więcej tych substancji. Dlaczego? Jaką ukrytą moc posiadają te związki?

Skutki niedoboru witamin

Wśród licznych właściwości witamin za najważniejszą uznaje się działanie wpływające na poprawny rozwój organizmu i utrzymywanie dobrego stanu zdrowia. Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, więc w procesie odchudzania nie powinno ich zabraknąć.

Szczególnie cenne są witaminy z grupy B, które biorą udział w spalaniu węglowodanów. Ich niski poziom nie jest w stanie zapobiec odkładaniu się niepotrzebnych tłuszczów. Zablokowane jest wtedy sprawne spalanie tkanki tłuszczowej, a nasz organizm odczuwa ciągły głód.

Braki witaminy C mogą przyczynić się do osłabienia odporności całego organizmu – dlatego warto nie dopuszczać do braku tej witaminy podczas odchudzania. Może to skutkować przemęczeniem, sennością i brakiem energii. Taka sytuacja szczególnie nie sprzyja redukcji wagi, bowiem ciągłe uczucie zmęczenia może nas skutecznie odciągać od regularnych ćwiczeń fizycznych.

Złe samopoczucie może również być powodem ciągłego odczuwania chęci sięgnięcia po słodkie przekąski, w celu uzupełnienia braków energetycznych. Z kolei niedobór witaminy D może objawiać się rozmiękaniem kości. Jest to wyjątkowo niebezpiecznie dla osób, które czynnie uprawiają sport, bo może dodatkowo narażać je na kontuzje. Witaminy są niezbędne także podczas budowania masy mięśniowej. Przy ich niedoborach praca nad zgrabną sylwetką jest więc praktycznie niemożliwa.

Gdzie szukać witamin?

W trakcie intensywnych ćwiczeń organizm traci substancje odżywcze, w tym właśnie witaminy. Z uwagi na to, że ciało nie jest w stanie samo ponownie ich wyprodukować, człowiek musi dostarczać je z pożywieniem. Większość z nich mamy na wyciągnięcie ręki: ich najcenniejszym źródłem są świeże warzywa i owoce, a także produkty zbożowe (źródło węglowodanów), nabiał (źródło wapnia), mięso i przetwory mięsne, ryby (źródło witamin z grupy B) oraz tłuszcze, które znajdziemy w orzechach i nasionach.

Pożywienie to jednak wciąż zbyt skąpe źródło witamin dla osób odchudzających się. W tym szczególnie wymagającym dla naszego ciała czasie warto więc wspomagać się regularnie przyjmowanym suplementem diety. W czasie odchudzania w organizmie dochodzi dowiem do kumulacji wolnych rodników, dlatego suplementacja jest niezbędnym działaniem, które zagwarantuje nam zdrowie podczas redukcji wagi.

Witaminy niezaprzeczalnie są jednym z najważniejszych składników diety u osób, które pragną trwale zrzucić zbędne kilogramy. Aby odchudzanie przebiegało sprawnie, warto zwrócić uwagę na ich ilość w diecie.